یکی از سنتهای شایسته، که در اسلام بسیار مورد توجه است و در ماه مبارک رمضان (1) و ایام نوروز رونقی خاص دارد، صله ارحام و دید و بازدید اقوام و آشنایان است. عزت و قدرت و پیروزی یک ملت در سایه وحدت و همدلی است. پیوند با خویشان و انس و الفتبا آنها منشا بیشتر همبستگیهاست. ایام نوروز، با تعطیل شدن اکثر مشاغل و ادارهها، فرصتخوبی برای دید و بازدیدهای فامیلی و گرم کردن این کانون وحدت فراهم میآید.
? صله ارحام در قرآن
خداوند ما را به صله ارحام بسیار سفارش کرده است. در قرآنکریم میخوانیم:
«... واتقوا الله الذی تساءلون به والارحام ان الله کان علیکمرقیبا» (2)
و بترسید از خدایی که به نام او از یکدیگر میپرسید.(همگی به عظمت او اعتراف میکنید و هرگاه میخواهید از یکدیگرچیزی بپرسید و بگیرید، نام مقدس او را مطرح میکنید و میگوییدتو را به خدا ...) و از خویشاوندان بهراسید. (که مبادا قطعرابطه کنید) همانا خداوند رقیب (و مراقب) شماست. (3)
«والذینیصلون ما امر الله به ان یوصل و یخشون ربهم و یخافون الحساب... اولئک لهم عقبی الدار» (4) (عاقلان کسانی هستند) که آنچهخداوند متعال امر به پیوند آن کرده (مانند صله رحم و دوستیپدر و مادر و محبت اهل ایمان) اطاعت میکنند و از خدا میترسندو از سختی هنگام حساب میاندیشند ... اینها در عاقبت جایگاهینیکو دارند. «فهل عسیتم ان تولیتم ان تفسدوا فیالارض و تقطعوا ارحامکماولئک الذین لعنهم الله فآصمهم و اعمی ابصار هم» (5)
آیا شما(منافقان) اگر از فرمان خدا و اطاعت قرآن روی بگردانید، یا درزمین فساد و قطع رحم کنید، بازهم امید (نجات) دارید. همینمنافقان هستند که خدا آنها را لعن کرده، گوش و چشمشان را کر وکور گردانیده است.
? صله ارحام در روایات
آنچه از آیات و روایات استفاده میشود، این است کهصله ارحام واجب است و قطع آن از گناهان بزرگ شمرده میشود. قرآن در موارد مختلف، قاطع رحم را ملعون و از رحمت الهی دورشمرده است. امام سجاد(ع) فرمود: «... از همنشینی با کسی کهاز خویشانش بریده استبپرهیز.»
چنانکه من یافتم چنین فردی درسه جای قرآن مورد لعنت واقع شده است:
1) سوره بقره، آیه 25 ...
2) سوره رعد، آیه26...
3) سوره محمد، آیات 24 و 25 ... (6)
امام صادق(ع) فرمود: از «خالقه» (7) بپرهیزید; زیرا انسان رانابود میسازد.راوی پرسید: «خالقه» چیست؟
امام فرمود: قطع رحم. (8)
امام باقر(ع) میفرماید: رسول خدا(ص)فرمود: به حاضران و غایبان امتم و کسانی که هنوز به دنیانیامدهاند تا روز قیامت، سفارش میکنم با خویشان خود بپیوندند،هرچند میان ایشان به اندازه یک سال راه رفتن فاصله باشد.همانا صله ارحام از اموری است که خدای متعال آن را بخشی ازدین قرار داده است. (9)طلحه بن زید از امام صادق(ع) چنین نقلکرده است: مردی از قبیله «خثعم»خدمت رسول خدا(ص) رسید و عرض کرد: برترین چیز در اسلام چیست؟
فرمود: ایمان به خداوند.
پرسید: بعد از آن چیست؟
پاسخ داد: صله رحم.
عرض کرد: بعد از آن چیست؟
فرمود: امر به معروف و نهی از منکر.
پرسید: مبغوض ترین اعمال نزد خداوند کدام است ؟
پاسخ داد: برای خدا شریک قرار دادن.
عرض کرد: پس از آن کدام است؟
فرمود: گسستن از خویشاوندان.
پرسید: پس از آن چیست؟
پاسخ داد: به بدیها دستور دادن و از خوبیها نهی کردن. (10)
ارزش پیوند با خویشان
پیامبراکرم(ص) فرمود: کسی که با جان و مال در راه صله رحماقدام میکند، خداوند متعال اجر صد شهید در نامه اعمالشمینویسد. و در برابر هر قدمی که در این راه بر میدارد، چهلهزار حسنه برایش ثبت میکند و چهل هزار گناه از او محومیگرداند و او را چهل هزار درجه بالا برد; و مانند این است کهصد سال با صبر و استقامتخدای را بندگی کرده است. (11)
پیامبراکرم(ص) فرمود: ثواب صدقه ده برابر است. و قرض هجده برابر وارتباط با برادران دینی بیستبرابر و پیوند با خویشان بیست وچهار برابر. (12)
علی بن ابیحمزه که از اصحاب امام صادق(ع) و امامکاظم(ع) است میگوید: از امام(ع) پرسیدم: مردی از سوی پدر ومادر و اقوام حج عمره و نماز و روزه به جای میآورد و صدقهمیدهد. حکم آن چیست؟
امام(ع) فرمود: اشکالی ندارد. بلکه درقبال این اعمالی که برای آنها انجام میدهد، دو پاداش دریافتمیکند.
1) پاداش اعمالی که برای آنها انجام داده.
2) پاداش صله رحمی که به این وسیله تحقق بخشیده است.
شناختن ارحام
پرسش اصلی در این بحث این است: ارحام و اقوام چه کسانی هستند;پیوند با آنها چگونه بر قرار میشود; و قطع رحم با چه کاریتحقق مییابد؟
در مرحله بعد باید تحقیق کرد که وظیفه ما در برابر برخی ازاقوام چیست؟
در شرع مقدس اسلام معنای خاصی برای «ارحام» ذکرنشده و مراد از «ارحام» معنای «عرفی» (14) آن است; یعنی مطلقنزدیکان و بستگان. بنابراین خویشاوندان پدری و مادری را هرچندبا چند واسطه باشد، شامل میشود و فرزندان و خویشان آنها رانیز در بر میگیرد. (15)
? برقراری پیوند
در اسلام برای چیزهایی که سبب پیوند با خویشان میگردد، حد خاصیتعیین نشده; بلکه به فهم عمومی بستگی دارد. در عادات و سنتهایمردم نزدیک یا دور بودن بستگان تفاوت دارد. ممکن است عملینسبتبه یکی از نزدیکان پیوند به شمار آید، اما نسبتبه دیگریکه نزدیکتر است، قطع رابطه باشد. در موارد تردید، باید جانباحتیاط را مراعات کرد تا مبادا مرتکب گناه کبیره قطع رحمشویم. پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرماید: «پیوند با خویشان را حفظکنید، هرچند با سلام کردن باشد.» (16)
کمترین چیزی که به وسیله آناین پیوند بر قرار میشود، رفت و آمد و سلام کردن است. اما دربعضی از موارد اکتفا به این مقدار کافی نیست; برای مثال اگریکی از اقوام فقیر باشد و دیگری ثروتمند، صله رحم به وسیلهکمکهای مالی و دفع ضرر از آنها تحقق مییابد; و اگر هیچ توجهیبه مشکلات اقوام نداشته باشد; قطع رحم کرده است. در نتیجه تحققصله رحم به اوضاع و احوال و موقعیت و زمان بستگی دارد. هدیهدادن، دلجویی کردن، دید و باز دید، خود داری از آزار، تمسخر وتحقیر نکردن، عیادت هنگام بیماری، شرکت در مجالس شادی و غم،پذیرفتن دعوت در اعیاد و میهمانیها و هر کاری که سبب میشودمردم بگویند اینان ارتباط خانوادگی شایستهای دارند، سبب تحققصله رحم است. قهر کردن، جواب سلام ندادن، ترش رویی، شرکت نکردن در محافل،کمک نکردن در گرفتاریها، گلههای نا به جا و امثال آن به قطعرحم و گسستن پیوند میانجامد. امام صادق(ع) میفرماید: پیوند باخویشان را هر چند با دادن ظرفی آب، حفظ کن. برترین چیزی کهاین پیوند را نگه میدارد، خود داری از آزار بستگان است. صلهرحم مرگ را به تاءخیر میاندازد. محبوبیتبه وجود میآورد. (17)
? نیکی به خویشان در مقابل بدی آنها
چنانچه بعضی از اقوام قطع رابطه کنند، باز هم جدا شدن و قطعارتباط با آنها جایز نیست. امیرمومنان(ع) میفرماید: «صلوا ارحامکم و ان قطعوکم» (18)
با ارحام ارتباط داشته باشید،هرچند آنها از شما بریده باشند.
مردی در محضر امام صادق(ع) از بستگانش شکوه کرد. حضرت فرمود:خشم خود را فرو ببر. (و به آنها نیکی کن)
عرض کرد: آنها با منچنین و چنان میکنند. (و رعایتحالم را نمیکنند) حضرت فرمود:آیا توهم میخواهی مثل آنها قطع رحم کنی و به آنها احساننکنی؟!
اگر چنین کنی، خداوند متعال (در دنیا و آخرت) نظرلطفشرا از شما بر میدارد. (19)
داود رقی میگوید: خدمت امام صادق(ع)نشسته بودم. ناگاه فرمود: ای داود، روز پنجشنبه که اعمال شما(شیعیان) بر من عرضه شد، در میان کارهای تو عملی مرا خوشحالکرد و آن این بود که تو نسبتبه پسرعمویت صله رحم انجام دادی. همانا این پیوند تو، در برابر قطع ارتباط او، سبب نزدیک شدنمرگ اوست. داود رقی میگوید: پسر عمویی داشتم که معاند و خبیثبود. متوجه شدم در گرفتاری و پریشانی است. پیش از آنکه به سویمکه حرکت کنم، مقداری پول برایش فرستادم تا زندگیاش تاءمینشود. چون به مدینه آمدم، امام صادق(ع) این چنین مرا با خبرساخت. (20)
? آثار صله رحم
پیامبر گرامی اسلام(ص) و امامان معصوم(علیهم السلام) برایصله رحم آثار و فواید بسیار ذکر کردهاند. بخشی از آن عبارتاست از:
1) محبوبیت نزد خداوند.
2) بهرهمند شدن از پشتیبانی خداوند.
3) افزایش روزی.
4) طول عمر.
5) ورود به بهشت.
6) برطرف شدن فقر و بیچارگی.
7) آباد شدن شهرها.
8) آسان شدن حساب در قیامت و پاک شدن از گناه.
9) نجات از مرگهای ناهنجار.
10) محبوبیت در خانواده و...;
بعضی از روایاتی که در آنها بهاین آثار اشاره شده چنین است:
1) پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: هر کس برای من یک چیز راضمانت کند من برای او چهار چیز را ضمانتخواهم کرد. صله رحمانجام دهد. خداوند او را دوست دارد; روزیاش را توسعه میدهد;عمرش را طولانی میسازد و او را در بهشتی که وعده داده واردمیکند. (21)
2) پیامبراسلام(ص) فرمود: صله رحم شهرها را آباد میسازد وعمرها را طولانی میکند، هر چند اهلش از نیکان نباشند. (22)
3) عبدالله بن طلحه میگوید: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود:
شخصی خدمت پیامبراکرم(ص) آمد و عرض کرد: خویشانی دارم که منبا آنها ارتباط دارم، ولی آنها مرا میآزارند; قصد دارم ازآنها جدا شوم.
حضرت فرمود: هرکس تو را محروم ساخت، تو او را محروم نکن; هرکساز تو برید و جدا شد، تو با او قطع رابطه نکن و هرکس به توستم کرد، عفوش کن.
اگر چنین کردی، خداوند عزوجل پشتیبانتخواهد بود. (23)
امامصادق(ع) فرمود: صله رحم، خلق را نیکو، آدم را سخاوتمند و نفسرا پاکیزه میسازد. (24)
آن حضرت همچنین فرمود: صله رحم، مرگ را بهتاءخیر میاندازد; سبب دوستی درخانواده میگردد; حساب قیامت راآسان میکند و از گناهان آدمی میکاهد. پس با خویشان خود پیوندبر قرار کنید و به برادرانتان نیکی کنید، هرچند با خوب سلامکردن و جواب سلام دادن باشد. (25)
پینوشتها:
1.پیامبر اکرم (ص) در جمعه آخر ماه شعبان در خطبه معروف خویش فرمود:«... و صلوا ارحامکم» با خویشان خود پیوند برقرار سازید.
2.سوره نساء، آیه 1.
3.تفسیر نور، محسن قرائتی، ج 2، ص 273.
4.سوره رعد، آیه 21 و 22.
5.سوره محمد، آیه 22 و 23.
6.گناهان کبیره، شهید دستغیب، ج 1، ص 157، ترجمه اصول کافی، ج 4، ص 455.
7.خالقه از ریشه« خلق» به معنای کندن یا از ریشه برکندن است.
8.ترجمه اصول کافی، ج 4، ص 46.
9.گناهان کبیره، ج 1، ص 164، اصول کافی، ج 2، ص 120.
10.وسایل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 11، ص 396، حدیث 11.
11.وسائل الشیعه، ج 6، ص 286، صلة الرحم و قطیعتها، سید حسن طاهری خرم آبادی، ص 79.
12.وسائل الشیعه، ج 11، ص 546.
13.صلة الرحم و قطیعتها، سید حسن طاهری خرم آبادی، ص 44.
14.عرفی، یعنی فهم عمومی و عرف یعنی مردم، یا عموم مردم، یا فهم عموم مردم.
15.جمعی از علما و فقهای بزرگوار چون شیخ طوسی(ره) در کتاب خلاف و مبسوط و ابن ادریس در سرائر، علامه مجلسی در بحار الانوار و... این نظریه را اختیار کردهاند. شهید ثانی( زین الدین الجبعی العاملی 911 - 965 ه ق) میفرماید: اصحاب در اینکه مراد از قرابت و ارحام چه کسانی است؟ نظرهای مختلفی دارند. چون در شناخت آن نص و روایتخاصی وارد نشده است، ولی اکثر اصحاب معتقدند که شناخت ارحام و اقارب بستگی به نظر عرف دارد.( صلة الرحم و قطیعتها، ص 85)
16.بحار الانوار، ج 74، ص 111.
17.صلة الرحم و قطیعتها، ص 48.
18.وسائل الشیعه، ج 11، ص 175.
19.ترجمه اصول کافی، ج 4، ص 48.
20.بحار الانوار، ج 74، ص 93.
21.همان، ص 94.
22.- همان.
23.همان، ص 100.
24- همان، ص 114.
25- همان، ص 94.